Шановні батьки, здобувачі освіти!

З 14.03.2022 року ми навчаємось дистанційно, відповідно постійного розкладу. У додатку Viber створені групи, вчителі закладу освіти будуть виходити на зв'язок (відео дзвінок, дзвінок, завдання, посилання на урок чи завдання…). Якщо у Вас немає можливості так працювати (з різних причин) є інші варіанти. Ось деякі з них:

УВАГА!

НА ПЕРІОД ВІЙНИ ви маєте можливість як учні, що перебувають на території України, навчатися безкоштовно у форматі "Дистант"

Школа, де поєднані можливості дистанційного навчання і переваги традиційної школи.

Навчають вчителі, а не батьки!

На освітньому порталі можна навчатися з будь-яких пристроїв.

Ви отримуєте все необхідне для навчання, заходячи на сайт через браузер або використовуючи мобільний додаток «Освіта без меж»

Для батьків можливість дізнаватися про успіхи дитини у навчанні через доступ до особистого кабінету Школи та прямий зв'язок із тьютором (Ви можете дізнатися, чому дитина отримала ту чи іншу оцінку, що вона вже вивчила, які матеріали вимагають особливої уваги. Маючи прямий доступ до акаунту дитини можна бачити всі події в календарі – контрольні, онлайн заняття, вебінари, консультації – в будь-який час в будь-якому місці, де є доступ до Інтернету. Завдяки цьому, у дистанційному форматі виключається можливість упередженого ставлення вчителя до дитини, що може вплинути на результати навчання. Для вирішення питань організаційного та учбового характеру в кожної дитини є тьютор-консультант, який також має прямий зв'язок з батьками)

Що Ви Отримуєте?

o Необмежений доступ до всіх предметних курсів в рамках вашого року навчання

o Використання платформи 24/7

o Тьютор – консультант для вирішення питань організаційного характеру

o Виконання і перевірка обов’язкових завдань, тренажери для закріплення вивченого матеріалу

o Зворотній зв’язок від вчителів-предметників

o Онлайн-консультації і доступ до вебінарной кімнати для класних занять за розкладом з усіх предметів

Записатися до школи (безкоштовно у форматі "Дистант")

ВСЕУКРАЇНСЬКА ШКОЛА ОНЛАЙН

«Всеукраїнська школа онлайн» – уроки з 11 предметів для учнів 5-11 класів.

Заняття для з усіх предметів для усіх класів будуть з’являтись у табличці розкладу (нижче) у день їх всеукраїнської телевізійної трансляції. Якщо ви запізнились на урок чи випадково пропустили його – маєте можливість переглянути заняття і повчитись у будь-який час, оскільки усі уроки зберігаються у архіві. Оберіть ваш клас та предмет – і ви побачите перелік усіх відеоуроків.

Навчайтесь з УНІАН і будьте розумними! Багато дітей вже зареєстровані на платформі.

Школа DZYNIK

На сайті цієї школи ви знайдете онлайн-уроки для 1-11-класників і не тільки за шкільною програмою. Тут викладають активні студенти. Заняття на час воєнного стану безоплатні.

Загальноосвітня дистанційна школа ModernSchool

Онлайн-навчання для всіх охочих учнів 5-9 класів! Пакет «Учень» на час воєнного стану безкоштовний. Щоб отримати доступ до платформи, потрібно заповнити форму за посиланням - https://bit.ly/3C4aztu

ВАЖЛИВО!

Шановні батьки, слідкуйте також за новинами у Viber групах.

Поради, рекомендації психологічної служби, посилання на них, буде розміщено в групах здобувачів освіти або пересилатиметься класними керівниками в групи батьків.

АКТУАЛЬНІ МОЖЛИВОСТІ ДЛЯ НАВЧАННЯ

Під час воєнного стану дистанційні школи надають безкоштовний доступ до навчання. Ось тут – перелік шкіл і організацій, які можуть допомогти дітям і сім’ям.

МОН розробило інформаційний комікс для дітей у воєнний стан – це збірка інформаційних порад для дітей та їхніх близьких.

ЮНІСЕФ і МОН запускають дитячий садок НУМО у форматі розвиваючих відео для дошкільнят. Зараз багато родин вимушено перебувають у сховищах, дорозі чи намагаються адаптуватися до нового місця. Проєкт НУМО допоможе батькам організувати дозвілля малечі та зберегти зв’язок із освітнім процесом.

Перший випуск зовсім скоро з'явиться на платформах МОН та ЮНІСЕФ, а згодом і на телебаченні. Ми робимо все можливе, щоб діти продовжили навчання та набували необхідних життєвих навичок.

Педагоги та дитячі психологи за підтримки МОН запустили телеграм-канал «Підтримай дитину». На каналі ви зможете знайти прості рекомендації, ігри та розвиваючі вправи, які можна виконувати у сховищі, вдома чи під час евакуації. Матеріали публікуються щоденно. На каналі вже опубліковано аудіоказки, словесні ігри, завдання для артикуляційної гімнастики та інші корисні матеріали. Автори готують матеріали в текстовому форматі, які легко завантажити з нестабільним доступом до інтернету.

Естонія підтримує нашу країну, надаючи освітні можливості для дітей та молоді. Усі деталі – за посиланням.

Батьки можуть ознайомитися з інформацією щодо подачі документів на отримання місця в дитячому садку та школі, а також завантажити бланки заяв естонською, англійською та українською мовами. Українським вихователям та вчителям, які прибули до Естонії, надають можливість долучатися до навчального процесу.

Миру ВСІМ! Хай Бог оберігає Вас і Ваші родини!!!

Як налагодити освітній процес в умовах дистанційного навчання

Технології дистанційного та змішаного навчання за рік пандемії коронавірусу стали вже звичними для шкіл. Державна служба якості освіти також пристосувала інструментарій проведення інституційного аудиту до умов дистанційної або частково дистанційної роботи закладів. Адаптації потребує організація освітньої діяльності, щоб заклади продовжували працювати якісно та ефективно і в умовах очного навчання, і онлайн. Змінювати слід і всі компоненти системи освітнього процесу школи.

Усі ми ставимося до онлайн-навчання по-різному. Хтось вважає, що саме за ним майбутнє, хтось упевнений у тому, що класичний підхід ніщо не замінить, а хтось поєднує можливості традиційного та дистанційного навчання. Дистанційне навчання має свої особливості та складнощі. Адже педагоги зараз мають організувати навчальний процес у нових для себе умовах, зуміти втримати увагу дітей у режимі онлайн та налагодити не просто якісну, а й дійсно ефективну комунікацію.Чи можна це зробити? Звісно, для наших учителів немає нічого нереального!Навчання – це неперервне вдосконалення та саморозвиток.

Карантин не є приводом для припинення навчання. Отже,всіпедагогиВрадіївської ЗОШ І-ІІІ ступенів №3 перейшлина дистанційне навчання зі своїми учнями.Перше, що зробили наші учителі це розробилиіндивідуальний план роботи дистанційного навчання. Друге - налагодили зв'язок між усіма учасниками освітнього процесу. Третє - обрали ресурси, методи та форми навчання. Четверте - ознайомили учнів та батьків з чіткими інструкціями щодо виконання завдань, термінів здачі та оцінюванням.

Протягом 2020 -2021р.р ми маємо величезні ресурси для дистанційного навчання-онлайн платформи.А тому, щоб іти в ногу з часом та продовжувати навчально-виховний процес в умовах карантину застосовуються різні інтернет ресурси , навчальні платформи та соціальні мережі.

Учителі англійської мови Руссу І.М. та Залуцька Г.І. використовують різні джерела для пошуку цікавої та доступної інформації для учнів , зокрема користуються матеріалами "На урок", використовують відео зYouTube. Також комунікують з вихованцями за допомогоюViber,де оцінюютьписьмові творчі роботи, які необхідні для підготовки до ЗНО.Крім того, радять переглядативідео урокиза допомогоюYou Tube.Руссу І.М. практикує роботу на платформі Zoom, дає посилання наLearningAppsна інші корисні ресурси та відео, що сприяють підвищенню мотивації учнів до вивчення англійської мови.

Учителі української мови та літератури Троян Л.М. та Непомняща І.С.. проводять дистанційне навчання за допомогою різних інтернет-ресурсів з використанням відеодзвінків у Viber , Telegram, чати, форуми. Це дає можливість комунікувати з учнями, прикріплювати відеоуроки, корисні посилання.

У цілому, дистанційне навчання сприяє донести до дітей інформацію та перевірити й оцінити рівень засвоєння знань учнів. Не вистачає безпосереднього спілкування, обговорення, дискусії, що є особливо важливим на уроках української літератури. Але разом з тим учні навчаються чітко й грамотно формулювати думку кількома реченнями, адже вчитель перевіряє кожну відповідь й надсилає учневі відредагований текст з поясненням.

Учитель математики та інформатики Пирогова Н.А. працює над залученням учнів до дистанційного навчання також використовуючи Інтернет-технології LearningApps, Вайбер , , чати, форуми, веб-сайти, голосові повідомлення, де розміщує завдання для учнів, надає посилання на відео-уроки, відео – конференції на платформі Zoom, коментує помилки, виставляєоцінки. Потім відносно поданого матеріалу створює завдання в тестовій формі.Під час перевірки при аналізі помилок скидаються голосові повідомлення, які допомагають учням вирішити незрозумілі питання. Учителем Гоцуляк Н.І. учням було дано теми уроків та домашні завдання згідно програми для 6, 9,10,11 класів з математики, рекомендації до них надаються вчителем у вайбері..

Учитель зарубіжної літератури Китик Л.Л. започаткувала проведення відео –уроків на платформі Zoom, проводить електронні консультації через Viber, Messenger. Надсилає посилання на аудіо-, відео- інформацію у YоuTube. Як і будь-яка форма навчання, дистанційна освіта має свої переваги та недоліки. Серед плюсів можна назвати той факт, що завдання виконуються всіма учнями у письмовому вигляді та кожен отримує оцінку за його виконання, в той час як на уроці не завжди є можливість опитати всіх учнів класу. Однак недоліком може вважатися те, що школярам не можна якісно пояснити весь матеріал, закцентувати увагу на важливих деталях, використовуючи різні види взаємодії, як це можна здійснити на уроці при живому спілкування учителя з учнями. Навчання загалом зводиться лише до письмового виконання поставлених задач без глибокого аналізу художнього твору, що є основним при вивченні такого предмету як зарубіжна література.

Учителі біології, фізики Дзюба Т.М., Нестерчук О.В. вважають що засобами, які забезпечують у дистанційному навчанні використання усіх форм взаємодії, є сучасні інформаційні телекомунікаційні технології, які дають учням змогу самостійно долучатися до найрізноманітніших інформаційних джерел.Дзюба Т.М. користується найбільш поширеними засобами організації дистанційного навчання , що базуються на Інтернет-технологіях LearningApps, linoit.com,naurok.com.ua, Вайбер , Інстаграм, електронна пошта, чати, форуми, веб-сайти, проводить відео – конференції в Zoom. Зокрема використовує такі форми роботи : тестові завдання, проекти, практичні роботи, інтерактивні вправи й інші види діяльності.

Нестерчук О.В. використовує під час дистанційного навчання проведення онлайн занять в програмі Zoom. Вчитель вважає, що Zoom є ефективним для проведення відеоуроків у синхронному режимі (7-11 класи). Систематично дітям подається новий матеріал у вигляді лекцій, відеофільмів, презентацій. Окрім цього, діти отримують домашнє завдання: робота з підручником, створення презентацій, проектів, написання есе, виконання вправ. Також учитель здійснює перевірку знань учнів за допомогою тестувань.Використання комп'ютера, компактних інформаційних носіїв мережі Інтернет дозволяє розширити сферу освітніх послуг, активізувати вплив на тих, яких навчають, різноманітити подачу матеріалу, систематизувати методичне забезпечення навчального процесу.

Учителі початкових класів проводять свої уроки у виді відео конференцій таонлайн-зустрічей на платформі Zoom, для спілкування у Viber , Telegram, Messenger створюють два чати: один з батьками, а другий –зі школярами. Якщо діти ще не дуже добре вміють писати, вони можуть записати аудіоповідомлення, використовуючи у вайбері безліч різноманітних наклейок, картинок тощо.

Індивідуальний план роботи дистанційного навчання розробив і вчитель фізичної культури Ратушняк В.М. Вчитель у своїй роботі використовує онлайн платформи: скайп, вайбер, мобільний зв’язок, дає посилання на перегляд відео комплексу фізичних вправ на ютуб-каналі.

Час карантину для вчителів — це теж насичена робота. Окрім дистанційного навчання, це ще й період саморозвитку. Педагоги школи проходять цілу низку курсів, модулів, вебінарів МОІППО, та від мережевих платформ, ресурсів та студій онлайн-освіти «На Урок», «EdEra», «Prometheus», «Всеосвіта» та інших, у руслі підвищення кваліфікації. Також це нагода впорядковувати методичні матеріали, документацію та розробляти нові варіанти й способи вибудовування навчальної діяльності в дистанційній формі

Отже, дистанційне навчання – це навчання будь-де та будь-коли (все що потрібно, щоб розпочати – бажання та доступ до інтернету). Дистанційне навчання – це зворотній зв’язок (онлайн зв’язок з учителем, який контролює виконання завдань та допомагає у їх розв’язанні). Педагоги здійснюють онлайн контроль наявності виконаних учнями робіт, розміщення завдань у групі, онлайн зв’язок з учителями та батьками. Основні проблеми: немає зворотнього зв’язку (учитель —учень), відсутність доступу до інтернету у деяких учнів та контролю з боку батьків. А тому навчання в школі з учителем, вважають педагоги нашої школи, є незамінним, адже важко перевіряти деякі роботи без покрокового пояснення і деякі теми потребують пояснення вчителем саме комунікуючи з учнями.

Розглянемо, як директорові та педагогам налагодити роботу в умовах дистанційного навчання.

Організація освітнього процесу

Розклад

Важливо в організації дистанційного навчання узгодити розклад уроків зособливостями проведення онлайн-занять. На формування розкладу впливають освітні програми, навчальні плани, санітарні вимоги тощо, втім є і суб’єктивні чинники, як-от запит від батьків розпочинати заняття пізніше.

Настанови щодо формування розкладу в умовах дистанційного навчання:

  • Оберіть єдину інтернет-платформу для розміщення електронних освітніх ресурсів, проведення онлайн-занять.Це мінімізує труднощі та плутанину, зніме дещо проблему комунікації між учасниками освітнього процесу.
  • Дотримуйтесь санітарного регламенту та забезпечуйте черговість синхронного й асинхронного навчання.
  • Порадьтеся з батьками учнів щодо зручного часу проведення онлайн-занять. В умовах дистанційного навчання розклад можна зміщувати в часі, наприклад розпочинати заняття пізніше, робити тривалу перерву, щоб учні могли перепочити, тощо. Особливо актуальним це є для навчання дітей з особливими освітніми потребами.
  • Забезпечте можливість консультацій. В умовах віддаленого навчання в учнів виникає потреба проконсультуватися з учителем. Організація консультаційних годин з різних навчальних предметів дасть змогу компенсувати відсутність особистого спілкування учнів із вчителем.

Інтернет-платформа

Обрання єдиної інтернет-платформи для забезпечення освітнього процесу в умовах дистанційного навчання спростить взаємодію учасників освітнього процесу. Разом з тим, важливо пам’ятати, що учні можуть мати труднощі з доступом до того чи іншого каналу комунікації, інтернет-платформи тощо. У такому разі важливо передбачити для окремих учнів альтернативні рішення.

На що варто звертати увагу при обранні інтернет-платформи для дистанційного навчання:

  • Доступність. Обирайте платформу, яка є у відкритому доступі, не потребує встановлення спеціального програмного забезпечення тощо.
  • Можливість ідентифікації учасників. Вчитель повинен мати змогу ідентифікувати всіх учнів, зареєстрованих у системі або присутніх на онлайн-уроці. Це перш за все питання безпеки.
  • Структурованість матеріалу. Учням буде зручніше працювати із платформою, коли матеріал у ній буде структурований, тобто розміщений у вигляді цілісних навчальних тем, курсів. Це сприятиме організації віддаленої роботи учнів, вибору власної швидкості опанування навчального матеріалу.
  • Наявність онлайн-журналу. Учнівство звикло мати доступ до своїх оцінок, переглядати їх у журналі після занять. Можливість робити це онлайн – вимога часу.
  • Зворотний зв’язок. Це дасть змогу учням оперативно отримувати відгук від вчителя щодо виконаних завдань тощо.

Педагогічна діяльність

В умовах дистанційного навчання важливо застосувати інші форми йметодироботи. Не зовсім доцільно пропонувати учню опрацювати текст підручника, адже шкільні підручники спрямовані на очне навчання. Учитель має адаптувати навчальні ресурси відповідно до особливостей класу, можливостей учнів. Водночас під час проведення навчальних занять онлайн учитель обмежений у прийомах роботи. Відрізняється і стиль навчання дітей: в онлайн-режимі частина учнів можуть втрачати динаміку, інші ж навпаки – проявляти більшу активність та ліпше засвоювати матеріал. У той же час навчання з використанням дистанційних технологій відкриває нові можливості для реалізації індивідуальної освітньої траєкторії.

Поради педагогам для роботи в умовах дистанційного навчання:

  • Адаптуйте матеріал. В умовах поділу уроку на синхронну та асинхронну частини навчальні матеріали потрібно відповідно адаптувати. Подумайте і визначте, що озвучити під час онлайн-уроку, а яку частину матеріалу надати на самостійне опрацювання, роботу в групах тощо.
  • Записуйте та зберігайте онлайн-уроки. Це дасть можливість учням, які пропустили урок, наздогнати матеріал.
  • Урізноманітнюйте форми роботи. Дистанційне навчання – це не лише онлайн-уроки (в ZOOM, MS Teams тощо). Онлайн-формат взаємодії дає змогу учням працювати в групах, розробляти проєкти тощо. Партнерство у роботі учнів можна використовувати і під час онлайн-уроку для виконання коротких завдань, і для більш масштабних завдань, що потребують тривалішого часу виконання.
  • Приділяйте більше уваги результату, а не процесу. Відсутність достатньої кількості комп’ютерів у сім’ї, проблеми з доступом до інтернету чи інші труднощі можуть завадити учням відвідувати онлайн-уроки. Втім технології дистанційного навчання дають змогу компенсувати відсутність на онлайн-уроці та отримати результат – учні можуть надолужити пропущене, переглянувши запис уроку, ознайомившись із електронними освітніми ресурсами, виконавши завдання.

Важливою частиною успішної педагогічної діяльності умовах за дистанційного навчання є підтримка педагогічного колективу з боку директора.

Як директорові продемонструвати підтримку роботи педагогів в умовах дистанційного навчання?

  • Забезпечте методичну та консультаційну підтримку.Організуйте навчання, семінари, обмін досвідом між педагогами.
  • Не вимагайте звітності. Робота у дистанційному режимі часто вимагає від педагогів значно більшого часу на підготовку навчального матеріалу та комунікацію з учнями.
  • Довіряйте. Надмірний контроль зі сторони керівництва, втручання в роботу вчителя під час використання технологій дистанційного навчання може додавати стресу учасникам освітнього процесу та демотивувати вчителя.
  • Забезпечте педагогам повноцінний лікарняний у випадку хвороби. Технології дистанційного навчання, безумовно, дають змогу запобігти поширенню вірусів під час уроків, не перериваючи спілкування учнів між собою та вчителями. Однак педагоги мають право перебувати на лікарняному, не проводячи занять. Це саме стосується й учнів.

Система оцінювання

Зазнали змін і види завдань, які пропонуються учням. Завдання й форми роботи, що використовувалися в умовах очного навчання, можуть бути неприйнятними під час дистанційного. Наприклад, за використання технологій дистанційного навчання неможливо виконати завдання на перевірку знань, відтворення тексту підручника. Очевидно, що змінивши форми роботи під час уроків, потрібно змінювати і форми оцінювання.

Як вчителеві налагодити систему оцінювання?

  • Оприлюднюйте критерії оцінювання до кожного завдання. Так учні наперед розумітимуть, як та за яким принципом формується оцінка.
  • Давайте зворотній зв’язок. Практика показує, що в умовах дистанційного навчання найменші учні найбільше потребують детальних роз’яснень та зворотного зв’язку. Негативна оцінка може не дати достатньо інформації для учнів, натомість після пояснення, за що вона отримана, учень зможе порефлексувати про свої помилки.
  • Не обмежуйте в часі. Учні мають різну динаміку роботи в онлайн-режимі. А в когось може повільніше працювати комп’ютер чи інтернет. Тому завдання, обмежені в часі, не рекомендовані для оцінювання результатів навчання учнів.
  • Шукайте альтернативи. Звичні тестові завдання в умовах дистанційного навчання корисні для саморефлексії учнів. А для контрольних завдань ліпше знайти альтернативні форми, як-от тематичне есе, творче завдання тощо.

Освітнє середовище

За дистанційного навчання значна частину роботи зі створення освітнього середовищастали виконувати батьки, забезпечуючи дитину технікою, доступом до інтернету, облаштовуючи робоче місце. Втім директорові школи не варто забувати про такі важливі аспекти роботи:

  • Безпека. Звертайте особливу увагу на безпечність доступу до інтернет-платформи, на якій відбувається дистанційне навчання. Профілі учнів мають бути підписані їхніми іменами.
  • Правила поведінки. Звичні правила поведінки у школі не працюють в онлайн-форматі, тому варто адаптувати їх до дистанційного навчання – встановити правила спілкування під час зум-уроків тощо.
  • Комунікація з батьками. Дистанційне навчання потребує частішої взаємодії з батьками, зокрема щодо поведінки дітей, їхнього режиму роботи, виконання завдань.

Лист-роз'яснення МОН щодо організації дистанційного навчання: найголовніше

Всеукраїнська школа онлайн –E-SCHOOL.net.ua– це сучасний онлайн-ресурс для змішаного та дистанційного навчання учнів середньої та старшої школи з матеріалами, що пройшли експертизу та відповідають державним освітнім стандартам. ВШО забезпечує учнів відеопоясненнями, конспектом, тестами та можливістю відслідковувати свій навчальний прогрес. А вчителів – необхідними методичними рекомендаціями та прикладами застосування сучасних освітніх технологій. Наразі контент платформи розрахований на два тижні навчання відповідно до календарного плану, та щотижня він буде доповнюватися. Функціонал платформи буде постійно вдосконалюватися та розширюватися.

Інститут когнітивного моделювання разом з офісом месенджера Viber нещодавно запустив спільноту «Школа інфо», у якій публікують інформацію про навчання в період пандемії.

Щоб долучитися до спільноти, переходьте за посиланням:https://vb.me/school_info

Платформи та сервіси дистанційного навчання

Дивіться також:Youtube-канали для дистанційного навчання

HUMAN ШКОЛА.Зручні та сучасні інструменти для навчального закладу (система управління навчанням, аналітика, шкільна соцмережа, рефлексія). Безкоштовно для державних ЗЗСО.https://www.human.ua/schools

НОВІ ЗНАННЯ.Електронні класні щоденники та журнали. Зручна система дистанційного навчання. Заклад освіти повинен бути приєднаним до системи "КУРС "Школа"".https://nz.ua/

ЄДИНА ШКОЛА.Інформаційно-комунікаційна система, призначена для закладів освіти, учнів та їх батьків, включає електронні журнал та щоденник. Є мобільний додаток. Рекомендована МОН України.https://eschool-ua.com/#/

MOODLE.Навчальна платформа, яка допоможе створити ефективне інтернет-навчання у власному середовищі. Можливість створювати курси, близько 20 видів діяльностей. Є мобільний додаток.https://moodle.org/?lang=uk

GOOGLE CLASSROOM.Безкоштовний веб-сервіс, створений Google для закладів освіти. Є мобільний додаток.https://classroom.google.com

КУРСИ

PROMETHEUS.Близько 100 безкоштовних онлайн-курсів, серед яких курси підготовки до ЗНО, англійської мови та освіти сучасного вчителя.https://prometheus.org.ua/

ED-ERA.Проєкт, який створює безкоштовні онлайн-курси (зараз близько 50) та освітній контент широкого спектра з використанням IT (історія, математика, права людини, англійська мова, біологія)https://www.ed-era.com/

iLEARN.Онлайн курси з основних предметів ЗНО, вебінари з найкращими репетиторами, тести, подкасти, матеріали для самопідготовкиhttps://ilearn.org.ua/

LEARNINGAPPS.Конструктор інтерактивних завдань, що дозволяє зручно й легко створювати електронні інтерактивні вправи, що сприяє активності, самостійності, ефективності, зв'язку теорії з практикою, поєднання колективних та індивідуальних форм навчальної роботи тощо.https://learningapps.org/

Як налагодити освітній процес в умовах дистанційного навчання

Технології дистанційного та змішаного навчання за рік пандемії коронавірусу стали вже звичними для шкіл. Державна служба якості освіти також пристосувала інструментарій проведення інституційного аудиту до умов дистанційної або частково дистанційної роботи закладів.Адаптації потребує організація освітньої діяльності, щоб заклади продовжували працювати якісно та ефективно і в умовах очного навчання, і онлайн. Змінювати слід і всі компоненти системи освітнього процесу школи.

Розглянемо, як директорові та педагогам налагодити роботу в умовах дистанційного навчання.

Організація освітнього процесу

Розклад

Важливо в організації дистанційного навчання узгодити розклад уроків зособливостями проведення онлайн-занять. На формування розкладу впливають освітні програми, навчальні плани, санітарні вимоги тощо, втім є і суб’єктивні чинники, як-от запит від батьків розпочинати заняття пізніше.

Настанови щодо формування розкладу в умовах дистанційного навчання:

· Оберіть єдину інтернет-платформудля розміщення електронних освітніх ресурсів, проведення онлайн-занять.Це мінімізує труднощі та плутанину, зніме дещо проблему комунікації між учасниками освітнього процесу.

· Дотримуйтесь санітарного регламентута забезпечуйте черговість синхронного й асинхронного навчання.

· Порадьтеся з батьками учнівщодо зручного часу проведення онлайн-занять. В умовах дистанційного навчання розклад можна зміщувати в часі, наприклад розпочинати заняття пізніше, робити тривалу перерву, щоб учні могли перепочити, тощо. Особливо актуальним це є для навчання дітей з особливими освітніми потребами.

· Забезпечте можливість консультацій.В умовах віддаленого навчання в учнів виникає потреба проконсультуватися з учителем. Організація консультаційних годин з різних навчальних предметів дасть змогу компенсувати відсутність особистого спілкування учнів із вчителем.

Інтернет-платформа

Обрання єдиної інтернет-платформи для забезпечення освітнього процесу в умовах дистанційного навчання спростить взаємодію учасників освітнього процесу. Разом з тим, важливо пам’ятати, що учні можуть мати труднощі з доступом до того чи іншого каналу комунікації, інтернет-платформи тощо. У такому разі важливо передбачити для окремих учнів альтернативні рішення.

На що варто звертати увагу при обранні інтернет-платформи для дистанційного навчання:

· Доступність.Обирайте платформу, яка є у відкритому доступі, не потребує встановлення спеціального програмного забезпечення тощо.

· Можливість ідентифікації учасників.Вчитель повинен мати змогу ідентифікувати всіх учнів, зареєстрованих у системі або присутніх на онлайн-уроці. Це перш за все питання безпеки.

· Структурованість матеріалу.Учням буде зручніше працювати із платформою, коли матеріал у ній буде структурований,тобто розміщений у вигляді цілісних навчальних тем, курсів. Це сприятиме організації віддаленої роботи учнів, вибору власної швидкості опанування навчального матеріалу.

· Наявність онлайн-журналу.Учнівство звикло мати доступ до своїх оцінок, переглядати їх у журналі після занять. Можливість робити це онлайн – вимога часу.

· Зворотний зв’язок.Це дасть змогу учням оперативно отримувати відгук від вчителя щодо виконаних завдань тощо.

Педагогічна діяльність

В умовах дистанційного навчання важливо застосувати інші форми йметодироботи. Не зовсім доцільно пропонувати учню опрацювати текст підручника, адже шкільні підручники спрямовані на очне навчання. Учитель має адаптувати навчальні ресурси відповідно до особливостей класу, можливостей учнів. Водночас під час проведення навчальних занять онлайн учитель обмежений у прийомах роботи.Відрізняється і стиль навчання дітей: в онлайн-режимі частина учнів можуть втрачати динаміку, інші ж навпаки – проявляти більшу активність та ліпше засвоювати матеріал. У той же час навчання з використанням дистанційних технологій відкриває нові можливості для реалізації індивідуальної освітньої траєкторії.

Поради педагогам для роботи в умовах дистанційного навчання:

· Адаптуйте матеріал.В умовах поділу уроку на синхронну та асинхронну частини навчальні матеріали потрібно відповідно адаптувати. Подумайте і визначте, що озвучити під час онлайн-уроку, а яку частину матеріалу надати на самостійне опрацювання, роботу в групах тощо.

· Записуйте та зберігайте онлайн-уроки.Це дасть можливість учням, які пропустили урок, наздогнати матеріал.

· Урізноманітнюйте форми роботи.Дистанційне навчання – це не лише онлайн-уроки (в ZOOM, MS Teams тощо). Онлайн-формат взаємодії дає змогу учням працювати в групах, розробляти проєкти тощо. Партнерство у роботі учнів можна використовувати і під час онлайн-уроку для виконання коротких завдань, і для більш масштабних завдань, що потребують тривалішого часу виконання.

· Приділяйте більше уваги результату, а не процесу.Відсутність достатньої кількості комп’ютерів у сім’ї, проблеми з доступом до інтернету чи інші труднощі можуть завадити учням відвідувати онлайн-уроки. Втім технології дистанційного навчання дають змогу компенсувати відсутність на онлайн-уроці та отримати результат – учні можуть надолужити пропущене, переглянувши запис уроку, ознайомившись із електронними освітніми ресурсами, виконавши завдання.

Важливою частиною успішної педагогічної діяльності умовах за дистанційного навчання є підтримка педагогічного колективу з боку директора.

Як директорові продемонструвати підтримку роботи педагогів в умовах дистанційного навчання?

· Забезпечте методичну та консультаційну підтримку.Організуйте навчання, семінари, обмін досвідом між педагогами.

· Не вимагайте звітності.Робота у дистанційному режимі часто вимагає від педагогів значно більшого часу на підготовку навчального матеріалу та комунікацію з учнями.

· Довіряйте.Надмірний контроль зі сторони керівництва, втручання в роботу вчителя під час використання технологій дистанційного навчання може додавати стресу учасникам освітнього процесу та демотивувати вчителя.

· Забезпечте педагогам повноцінний лікарняний у випадку хвороби.Технології дистанційного навчання, безумовно, дають змогу запобігти поширенню вірусів під час уроків, не перериваючи спілкування учнів між собою та вчителями. Однак педагоги мають право перебувати на лікарняному, не проводячи занять. Це саме стосується й учнів.

Система оцінювання

Зазнали змін і види завдань, які пропонуються учням. Завдання й форми роботи, що використовувалися в умовах очного навчання, можуть бути неприйнятними під час дистанційного. Наприклад, за використання технологій дистанційного навчання неможливо виконати завдання на перевірку знань, відтворення тексту підручника.Очевидно, що змінивши форми роботи під час уроків, потрібно змінювати і форми оцінювання.

Як вчителеві налагодити систему оцінювання?

· Оприлюднюйте критерії оцінювання до кожного завдання.Так учні наперед розумітимуть, як та за яким принципом формується оцінка.

· Давайте зворотній зв’язок.Практика показує, що в умовах дистанційного навчання найменші учні найбільше потребують детальних роз’яснень та зворотного зв’язку. Негативна оцінка може не дати достатньо інформації для учнів, натомість після пояснення, за що вона отримана, учень зможе порефлексувати про свої помилки.

· Не обмежуйте в часі.Учні мають різну динаміку роботи в онлайн-режимі. А в когось може повільніше працювати комп’ютер чи інтернет. Тому завдання, обмежені в часі, не рекомендовані для оцінювання результатів навчання учнів.

· Шукайте альтернативи.Звичні тестові завдання в умовах дистанційного навчання корисні для саморефлексії учнів. А для контрольних завдань ліпше знайти альтернативні форми, як-от тематичне есе, творче завдання тощо.

Освітнє середовище

За дистанційного навчання значна частину роботи зі створення освітнього середовищастали виконувати батьки, забезпечуючи дитину технікою, доступом до інтернету, облаштовуючи робоче місце. Втім директорові школи не варто забувати про такі важливі аспекти роботи:

· Безпека.Звертайте особливу увагу на безпечність доступу до інтернет-платформи, на якій відбувається дистанційне навчання. Профілі учнів мають бути підписані їхніми іменами.

· Правила поведінки.Звичні правила поведінки у школі не працюють в онлайн-форматі, тому варто адаптувати їх до дистанційного навчання – встановити правила спілкування під час зум-уроків тощо.

· Комунікація з батьками.Дистанційне навчання потребує частішої взаємодії з батьками, зокрема щодо поведінки дітей, їхнього режиму роботи, виконання завдань.

Кiлькiсть переглядiв: 270

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.